In 2016 raakten we aangestoken door het verhaal van Pimp je speelplaats en MOS. We hebben ons verdiept in de wereld van de groene speelplaatsen en hebben vooral ontdekt dat groene speelplaatsen in de letterlijke zin van het woord niet bestaan. Groen blijft namelijk niet groen. Het wordt modder of herfst of grijs of vol kleur. We spreken dan ook van onze “speel- en leerplek”. Dat dekt onze lading beter.
We integreren heel wat externe lesprogramma’s in onze dagelijkse praktijk. In 2020 kregen we het label ‘Eco-school’ via MOS en via the Foundation for Environmental Education (FEE). De link tussen het creëren en het gebruik van de plek is namelijk onlosmakelijk verbonden. Hoe we dit onder andere aanpakken kunt u zien in het volgende filmpje.
Waarom we het hebben over een Klimaatspeelplaats kunt u zien in een filmpje dat de Gezinsbond bij ons kwam opnemen. Vanaf 1:35 start ons deeltje.
Mensen en organisaties die heel veel, zo niet alles, van het creëren van krachtige speelplaatsen kennen:
BLES is een expertennetwerk van speeldeskundigen, leerkrachten, sociaal werkers, academici en landschapsontwerpers met een hart voor buiten spelen en leren.
Daarnaast bestaan ook volgende organisaties die graag helpen, inspireren of doorverwijzen in Vlaanderen:
Pimp je speelplaats
MOS Vlaanderen
Kind en Samenleving
Springzaad
Beleef de tuin
Goodplanet
Blauwgroenvlaanderen
Internationaal:
The International School Grounds Alliance
https://www.groenblauweschoolpleinen.nl/
https://www.ecoschools.global/
In Utrecht werkt men actief aan groenblauwe schoolpleinen. Inspiratie en zelfs een heerlijke menukaart kunt u vinden via https://www.utrechtseschoolpleinen.nl/
In Nijmegen heeft basisschool De Lanteerne een ‘wereldplein’. Hoe ze daar werken kan je zien via dit filmpje:
Methodieken om participatief rond speelplaatsen te werken die door Kind en Samenleving vzw ontwikkeld werden en waar je eenvoudig en snel mee aan de slag kunt.
Tips en studies die ons op het rechte pad houden
De Ambrassade en MOEV werkten samen met vele partners een inspiratiegids uit rond de speelplaats van de toekomst. Bekijk via deze link alle tools.
IVN, Instituut voor Natuureducatie en Jantje Beton uit Nederland schreven een whitepaper over het belang van groene schoolpleinen. Deze whitepaper staat bomvol argumenten waarom een school de speelplaats groener moet maken.
Whitepaper Groene schoolpleinen 2021
Om scholen en inrichtende machten te helpen nadenken over herinrichtingsplannen van hun speelplaats, hebben Leefmilieu Brussel en de Dienst Scholen van perspective.brussels, in samenwerking met de tijdelijke vereniging AAC-OMGEVING, een Gids opgesteld voor de verbetering van speelplaatsen in het Brussels Gewest:
De speelplaats herdacht.
Ervaringen uit leefschool De Vlieger Oostende:
een_groene_speelplaats_tips_van_een_ervaringsdeskundige_0
Visie en educatief materiaal uit Californië – Living Schoolyards:
green schoolyard
Casestudie naar inrichting van 9 speelplaatsen in Vlaanderen door Marlies Van Assche:
UGENT Missie speelplaats
Infobundel rond uitdagende speelplaatsen en risico’s:
12_PJS-uitdagende-speelplaatsen-en-risicos
Studie naar de impact en effecten van het vergroenen van schoolpleinen in Nederland:
Impact vergroening speelplaats
Praktijkvoorbeelden groot en klein uit Vlaams-Brabant
publicatie-natuur-op-school-2018_tcm5-132004
Nederlandse interventiestudie naar de impact van het vergroenen van schoolpleinen op cognitief, fysiek en mentaal welbevinden
Impact of greening schoolyard studie
De toekomstvisie op speelplaatsen door Pimp je Speelplaats:
PJS_Toekomstvisie-speelplaatsen_def
ISGA- verklaring rond risicovol spelen:
ISGA+Risk+Declaration+-+Nederlands+-+Dutch
Zelf hebben we ondertussen ook wat mosterd gemaakt. Ons hele participatieve traject kunt u lezen in ons speeldossier: