De St.- Paulusschool te Kortrijk in België werkt aan een nieuwe inrichting van de speelplaats van 3500 m2 voor de leerlingen van de basisschool. Daarbij werd veel rekening gehouden met de veiligheid van de nieuwe speelplaats en werden leer-ruimtes voorzien. Ons onderwijs is daarnaast in voortdurende ontwikkeling en wordt voor steeds nieuwe uitdagingen geplaatst. De leerkrachten in onze school willen hun onderwijs aanpassen om ervoor te zorgen dat alle kinderen hun talenten kunnen ontwikkelen. De school wil inspelen op deze uitdagingen door van de speelplaats een actieve en uitdagende speel- en leerrijke leeromgeving te maken voor outdoor learning, die de cohesie tussen de leerlingen versterkt. We willen een visie ontwikkelen rond de speelplaats als speel- en leerrijke leeromgeving. Zicht krijgen op een vernieuwende pedagogische aanpak die we realiseren om de speelplaats / outdoor-learning te gebruiken als middel om ervarings- en ontwikkelingsgerichter te leren en die een meerwaarde bieden voor het gewone leren. De nodige materialen zoeken en ontwikkelen die daartoe bijdragen. We gaan op zoek naar methodieken die we kunnen realiseren om de speelplaats te gebruiken als middel om te werken aan de inclusie van alle kinderen, en zo de sociale cohesie te versterken. De leerkrachten willen expertise opbouwen rond hoe ze spel kunnen inzetten als middel om te werken aan de cohesie in de klassen. Om antwoorden te vinden op deze leernoden, willen we binnen dit nascholingsproject 3 cursussen volgen voor in totaal 6 leerkrachten.
- Cursus ‘OUTDOOR EDUCATION to improve pupils participation and fight drop out’ in Italië.
- Cursus ‘The child first: Montessori, Reggio Emilia System and contemporary approaches to pre-school education’ in Italië.
- Cursus ‘interculture training and emotional competences’ in Oostenrijk.
Good-practice, ideeën en bruikbare uitgewerkte materialen en lessen zullen op deze website kunnen geraadpleegd worden.