In het kader van een Erasmus+ K1-programma rond duurzame ontwikkeling en outdoor teaching zijn Johan en Cedric van 1 tot 7 september in Oulu, Finland, geweest. De Finse organisatie Finnses biedt er cursussen aan rond educatie over duurzame ontwikkeling. Naast het aanbieden van theoretische kaders, stonden ook schoolbezoeken en jobshadowing op het programma.
Opvallend was de aandacht voor “welbevinden” in het Finse schoolsysteem. Dit geldt zowel voor de leerlingen als voor de leerkrachten. Geen overvol lesprogramma en drukke lesroosters, maar alles wordt zodanig gepland en aangepast dat er voor elke leeftijd wat wils is. Daarnaast gaat veel aandacht naar co-teaching en “open learning environment”. Dit laatste houdt in dat, indien gewenst, de deuren/ramen van de klas open gegooid worden en leerlingen op verschillende locaties in de school terecht kunnen. Dit telkens onder de deskundige begeleiding van leerkrachten en leerkrachtassistenten. De lerarenopleiding in Finland duurt trouwens 5 jaar en is een masteropleiding. Er wordt een toegangsproef afgelegd en enkel de 10% beste studenten worden tot de opleiding toegelaten. Het beroep van leerkracht is in Finland zeer gerespecteerd. Ter illustratie: aan de universiteit van Oulu legden vorig jaar 1300 studenten de toelatingsproef af. Slechts 120 studenten werden tot de opleiding toegelaten. Pittig dus.
Raar maar waar, ook in Finland is men bezorgd over het contact van de kinderen met de natuur en zet men volop in op Outdoor teaching. Diverse lesprogramma’s ondersteunen dit en het is volop opgenomen in het curriculum. Dit alles met de Agenda2030 van de Verenigde Naties in het achterhoofd. De duurzame ontwikkelingsdoelen zijn zeer aanwezig in de scholen en dienen als leidraad. Deze dienen niet enkel voor ecologische doeleinden, maar ook als basis voor lessen rond technologie en sociale rechten enz.
Het was een bijzonder boeiende week die ons bevestigde in verschillende zaken, maar ons ook uitdaagde om te blijven innoveren en verbetering te zoeken. Naast de occasionele sauna was er ook plaats voor ontspanning en lekker eten. Het gezelschap bestond uit leerkrachten uit Nederland, Spanje en België.